Artist

Jacomijn Schellevis (1977, The Netherlands)

(Nederlandse tekst onder)

Jacomijn Schellevis is a visual artist working with installation, sculpture and imprints on paper and textile. She is fascinated by the rhythm of nature, its cycles of increase and decline, and the myths that are associated with them. Her work examines how symbols and rituals give meaning to our life, our death and our relationship with the natural world.

In her 2-dimentional work, Schellevis goes through her own ritualistic process by printing onto paper & textile the bodies of animals who have been hit on the side of the road. 3-dimentionally she makes a mold and slip casts them. The result, are visual gestures intended to preserve beauty and strength. Trees, also seen throughout her work, are another symbol of strength. Traditionally trees have also symbolized fertility and wisdom.

The materials Schellevis chooses to work with also have significance through their very nature. Wax, branches, sugar, blood, dead animals, ceramics and her own hair have all come to be through various cycles of life.

Schellevis has worked on projects throughout the Netherlands, as well as in Mexico and the United States. In her project ‘Origin-Oorsprong’ she placed ephemeral installations within the landscape of burial mounds, commenting on local myths surrounding the excavation of these sites. Further away, her interests took her to Mexico to research Dia de los Muertos, (Day of the dead). The result was a series of work, based on local symbols and ritual places, using wax, copal and ceramics. In the United States Schellevis collaborated with Skudlarczyk, making installations within the oldest cemetery in the city of Portland and commenting on modern day burial traditions and rituals. These installations were made of sugar dna strands and salt.

Beeldend kunstenares Jacomijn Schellevis maakt installaties, sculpturen en afdrukken op papier en textiel. Ze is gefascineerd door het ritme van de natuur, door de cyclus van groei en verval en de mythes die hier mee geassocieerd worden. In haar werk onderzoekt ze hoe symbolen en rituelen betekenis geven aan ons leven, de dood en onze relatie met de natuur.

In haar 2-dimentionale werk gaat Schellevis door een ritueel proces door het afdrukken op papier & textiel van aangereden dieren. 3-dimentionaal maakt ze mallen en afgietsels van de dieren. Dit resulteert in beeldende handelingen, bedoeld om hun schoonheid en kracht te bewaren. Bomen, die ook veel voorkomen in haar werk, zijn tevens een symbool van kracht. Vanuit oude tradities staan ze voor vruchtbaarheid en contact met de spirituele wijsheid.

Schellevis kiest haar materialen zorgvuldig: was, takken, dode dieren, bloed, suiker, keramiek en haar eigen haar zijn allemaal tot stand gekomen door de cyclus van de natuur.

Schellevis realiseerde projecten in Nederland, Mexico en Amerika. Tijdens ‘Origin-Oorsprong’ plaatste ze kortstondige installaties in het landschap van grafheuvels. Hiermee reageerde ze op de locale mythen ontstaan door de overleveringen van deze plekken. Verder weg bracht haar interesse haar naar Mexico om onderzoek te doen naar haar unieke dodencultuur. Dit resulteerde in een serie werken van was, copal en keramiek, gebaseerd op locale mythen en rituele plekken. In Amerika werkte ze samen met beeldend kunstenares Skudlarczyk, waar ze een installaties maakten over moderne begrafenistradities en rituelen op het oudste kerkhof van Portland. Deze installaties waren gemaakt van suiker en zout.